Kolik cvičení stačí?

Kolik cvičení stačí?

Dostali jste od lékaře nebo jiného odborníka doporučení cvičit? Co vše je potřeba vědět než začnete, aby mělo cvičení očekávaný efekt? Jaká jsou nejčastější úskalí a jak je překonat?

Pokud je cvičení doporučeno jako forma terapie, mělo by být následováno vším, co potřebujete vědět. Tedy především:

  • co máte cvičit
  • jak často máte cvičit
  • jak dlouho má cvičení trvat
  • jak se máte při a po cvičení cítit

 

Co máte cvičit

Jako rehabilitační cvičení se dnes využívá řada cvičebních metod, jako je např. cvičení podle paní Mojžíšové, nebo cvičení podle pana McKenzieho. Nelze říci, že jedna metoda je účinnější než jiná. Důležité je především to, aby Váš terapeut metodu cvičení dobře ovládal. Některá metoda pro vás nemusí být vhodná, protože např. využívá pohyby, které právě u vás vyvolávají bolest. Důležité je proto, aby fyzioterapeut zvolil takovou metodu, která je vhodná pro léčbu vašich potíží, tedy respektovat individuální přístup.

 

Jak často a jak dlouho máte cvičit

Zpočátku je dobré cvičit několikrát za den po krátký čas 3-5 minut. Tím vašemu tělu ukážete, jakým způsobem by mělo pracovat a ihned lepší pohybové stereotypy využít při práci. Nicméně vaše tělo je zpočátku schopno pamatovat si změnu jen kratší čas, přibližně 2-3 hodiny, poté by mělo přijít další cvičení. Postupem času, jak obohacujete svou cvičební jednotku a také cvičení lépe zvládáte, lze počet cvičení za den snižovat. Velmi obecně je možné vyvodit schéma:

  • pokud cvičíte 4-5x denně, pak 5 minut (obvykle prvních 14 dnů rehabilitace nebo při zhoršení potíží)
  • pokud cvičíte 3x denně, pak 10 minut (obvykle druhých 14 dnů rehabilitace
  • pokud cvičíte 2x denně, pak 15-20 minut (obvykle v období bez potíží pro udržení kondice pohybového systému
  • cvičení 1x denně je málo výtěžné, pokud jiná možnost není, pak je lepší zacvičit cvičební jednotku ráno, kdy organizmus potřebuje informaci o tom, jak po celý den správně fungovat.

 

Jak se máte při a po cvičení cítit?

Cvičení by mělo probíhat zásadně bez bolesti. Pokud budete cvičit přes bolest, je velmi pravděpodobné, že bolest budete cítit i v období mezi cvičeními. Po cvičení byste měli mít zvýšenou informaci z jednotlivých částí vašeho těla, můžete se cítit příjemně, možná zpočátku lehce unavení. Cvičení by vás mělo osvěžit. Postupně byste měli cítit s menším použitím síly při cvičení, přirozeně a volně. Výjimkou je stav, kdy se učíte nový cvik a musíte zpočátku jeho provedení věnovat větší úsilí a pozornost.

 

A teď už máte všechny potřebné informace, tak hurá do cvičení.

26. 1. 2018


Zpět